Az alábbiakban José Antonio Primo de Rivera, a spanyol polgárháború ellenforradalmában prominens szerepet játszó Falange alapítója kisesszéjének fordítását közöljük, amely a nacionalizmus és a hazafiasság közti különbséget járja körül. Primo de Rivera szerint a spanyol egységet a pártok, a kulturális különbségeket is mutató régiók közötti nemzetiségi széthúzás és a marxisták által hirdetett osztályharc veszélyezteti leginkább. A probléma gyökerét egyfajta 'nemzeti romantikus' eszményben látja, amely a XIX. századi függetlenségi harcok, forradalmak eszmei alapját is jelentette, amely végül átrajzolta Európa térképét, mégis a mai, vulgáris értelemben vett „jobboldal” ezekre többnyire pozitívan tekint. Bár az írás szorosan nem kapcsolódik a királyságpártisághoz, viszont a királyság azt a fajta, fentebb is problémaként említett különbözőségek feletti egységet valósítja meg, amelyről az alábbi írásban is olvashatunk.
Fordította: Bérces Ádám
A romantikát a naturalizmus jellemezte. „Vissza a természethez” - szólt a jelmondatuk. Ezért a „nemzetet” elkezdték az „őshonossal” azonosítani: a tényezők, amelyek meghatározták a nemzetet az etnikai, nyelvészeti, földrajzi és éghajlattani jellemzők voltak. Szélsőséges esetben a közösségi funkciók, szokások és hagyományok, bár a „hagyomány” szó alatt itt kicsit többet értünk, mint eredeti jelentése, amely egy – talán elérhetetlen – eredet, mint cél felé tartó történelmi folyamatosságot jelöl. A legveszedelmesebb nacionalizmus – széthúzó hatásait figyelembe véve – az, amely így látja a nemzetet. Ha elhiteti, hogy a nemzetet ilyen önkéntelen elemek határozzák meg, a bomlasztó nacionalizmus bevehetetlen lesz. Ezek az önkéntelen elemek kétségkívül összhangban vannak a nézeteikkel. Ezért oly’ egyszerű dolog a lokálpatriotizmus érzése. Ezért lobbannak az emberek oly’ könnyen lángra örömteli elragadtatással saját dalaik, ünnepségeik, földjük láttán. Mindebben van valamiféle érzékiség, ami érezhető a föld ősi, melegséget árasztó illatának áramlásából, amely hasonló a részegséghez vagy a növények tavaszi kiteljesedéséhez. Ez a rusztikus, primitív állapot az, amely a romantikus típusú nacionalizmus törékeny természetét adja.
Semmi sem bosszantja fel jobban az embereket, ha akadályozzák őket legelemibb szükségleteikben: az éhség és a szexualitás (amely hasonló a föld hívásához) kielégítetlensége a legsúlyosabb tragédiák kibontakozásához vezethet. Amikor ezen ősi, mélyen az emberek ösztöneibe táplált érzéseket támadás éri az elemi reakció elkerülhetetlen, még azok esetében is, akik kevésbé ragaszkodnak a nacionalista szellemhez. Ez majdhogynem egy biológiai kérdés. Aki egyszer szembesült a lokálpatriotizmussal azokban igen nehéz felébreszteni az egységre törekvő hazafiasságot. Mindig az egyszerűbb érvényesül. Amikor a patriotizmus leereszkedik az érzékelés síkjára, úgy hogy már szinte egy növény tudata is érzékelni tudja, ahhoz minél közelebb van, annál erősebb lesz.
A klasszikus korban mindezt világosan látták. Ezért nem használták romantikus értelemben a „haza” és a „nemzet” szavakat vagy kötötték a hazafiasságot egy darabka földhöz. Inkább a „történelmi eszközre” utaló kifejezéseket kedvelték. A „Spanyolország”, mint szó, amely már önmagában is felelősséget hordoz mindig nagyobb jelentőséggel fog bírni, mint „a spanyol nemzet” kifejezés. Angliában, ahol talán a legklasszikusabb patriotizmus él nem csak a patria szó nem létezik, hanem igen kevés ember van, aki egyáltalán szét tudja választani a „Király” szót – az egységük szimbólumát, amely a történelmük során mindvégig működött – az „ország” szótól, amely ezen egység területi alapját jelenti.
Véget ért hát körutunk. De csak akkor, ha így sikerült megértenie, hogy a hazafiasság érvényesülhet a lokális nacionalizmus széthúzó hatása felett. Minden, amit ez utóbbi magába foglal, fel kell ismerni és velük szemben erőteljes törekvést kell ébreszteni egyfajta küldetéstudatos hazafiasság felé, amely a Hazához, mint történelmi egységhez vezet.
José Antonio Primo de Rivera, 1934. április
[Műemléke a Cuencai katedrális falán. Úgy látszik arrafelé is szokás emlékhelyeket rongálni, de a vörös festék csak igazolja létjogosultságát: José Antonio Primo de Riverát 1936. november 20-án végezték ki az akkor még köztársasági területhez tartozó Alicantében fegyveres felkelés előkészítésének vádjával. A történet szerint oly határozott léptekkel ment a kivégzőosztag elé, hogy egyik hóhéra elejtette fegyverét. Utolsó szavai: ¡Arriba España!]
Hozzászólások